Konferansjer na Galę Rozdania Nagród

W działalności każdej firmy przychodzi czas na podsumowania i podziękowania. Może nie w każdej, ale musiałem jakoś zacząć. Na pewno nie w tej, która upada po kilku miesiącach. Ale tego nikomu nie życzymy. Na pewno w tych, które się rozwijają i dbają o swoich pracowników…

Przychodzi czas na zrobienie dużego wydarzenia, które pokaże, ile już osiągnęliśmy. Przychodzi czas nas splendor, blichtr, chwałę…

Te wydarzenia sprawiają, że ludzie dostrzegają to, co jest zrobione. I dostają motywacji na dalsze działania. Istnieje wiele sposobów na wyrażenie wdzięczności. Można zrobić integrację (bardzo dobry sposób), można rozdać premie (najlepszy możliwy sposób i z premiami nie śmiem dyskutować), można zrobić galę rozdania nagród. Miałem ostatnio przyjemność prowadzić taką galę i o niej opowiem.

I nieistotne, czy planujesz zrobić ją z konferansjerem czy bez konferansjera. W obu przypadkach obiecuję Ci, że z tego wpisu wyciągniesz coś, co ulepszy Twoją galę rozdania nagród.

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Co daje firmie gala rozdania nagród?

  • Czy robić ją koniecznie z profesjonalną osobą prowadzącą?

  • O co musi zadbać konferansjer przy gali rozdania nagród?

  • O czym dodatkowo może pamiętać konferansjer podczas gali rozdania nagród?

Po co robić galę rozdania nagród?

Gala rozdania nagród może dać wiele korzyści. Oto kilka według mnie najciekawszych:

  • Wyrażenie uznania na forum

Ogólna zasada brzmi: “Chwal publiczne, krytykuj w cztery oczy.” Nie ma lepszego sposobu na podziękowanie osobie, niż zaproszenie ją na scenę po nagrodę. Przy światłach reflektorów. Z muzyką. I brawami. Dzięki temu dana osoba będzie jeszcze mocniej zmotywowana do pracy. I swojego sukcesu nie będzie celebrować sama, tylko ze wszystkimi.

  • Ciekawszy wieczór

Może to zabrzmi brutalnie, ale taka jest prawda: Ludzie na imprezę firmową przychodzą po to, żeby się najeść i napić. I to jest normalne. Rozdanie nagród sprawi, że ludzie zapamiętają to wydarzenie na dłużej. Scena skupi uwagę i wszyscy razem nie będą tylko jeść i pić, a razem z organizatorami i laureatami przeżyją ogrom emocji.

  • Pokazanie wizji firmy

To pracownicy codzienną pracą tworzą odważną wizję firmy. W tych codziennych zadaniach można się zapomnieć i stracić z pola widzenia szerszy obraz. Oficjalna gala, w której konkretne osoby odbierają podziękowania i nagrody, pozwala na przypomnienie uczestnikom o tym, po co to wszystko robimy.

Czy koniecznie profesjonalny konferansjer?

Niekoniecznie. Zdaję sobie sprawę z tego, że każdy event jest inny i każda firma jest inna. Czasami warto zatrudnić profesjonalną osobę, czasami nie. Jeśli macie w swojej firmie osobę, która bardzo chce to zrobić to można z niej skorzystać. Albo event jest niewielki i Wasz budżet nie pozwala na koszt profesjonalnego prowadzenia, to również możecie zrobić dobrą galę samodzielnie. Jeśli zastanawiacie się, czy warto robić to z konferansjerem, to poniżej dam Wam klika najważniejszych informacji:

  • Profesjonalizm

Konferansjer wprowadza odpowiednią atmosferę. Goście widząc osobę z zewnątrz, odbierają wszystko bardziej prestiżowo. Prezentując wydarzenie w sposób profesjonalny i angażujący, w ten sam sposób zostanie zapamiętane całe wydarzenie.

  • Płynność

Dobrze przygotowany prowadzący dba o płynność przebiegu gali, co pozwala uniknąć przestojów i nieprzyjemnych sytuacji. Gdy dzieje się coś niezaplanowanego (a z definicji eventu zawsze coś takiego się dzieje), to macie spokój, że prowadzący o to zadba.

  • Interakcja z publicznością

Konferansjer potrafi nawiązać kontakt z widownią, co sprawia, że uczestnicy czują się bardziej zaangażowani. Czy to przez zadawanie pytań, czy przez zagrzewanie do owacji czy przez komentowanie drobnych rzeczy, które aktualnie się dzieją.

Decyzja, czy zatrudniacie konferansjera zawsze zależy od Was.

O co musi zadbać prowadzący?

Proszę, oto lista rzeczy, na które warto zwrócić uwagę podczas rozdawania nagród. Jeśli zatrudniasz konferansjera, to możesz mu to wysłać, żeby na pewno te punkty były zrobione. Jeśli działasz sama/sam, to możesz z to wykorzystać jak checklistę rzeczy do zrobienia.

  • Próba generalna

Jeśli event większy i czas pozwala, to na miejscu. Jeśli event mniejszy i nie ma możliwości, to online. Przegadanie krok po kroku, co się będzie działo i co będzie mówione.

  • Uzgodnienie punktów

Z doświadczenia wiem, że jeśli coś nie zostanie powiedziane, to dwie strony mają inne wizje. A jeśli na coś się umówimy przed to mamy pewność, że to będzie zaopiekowane. Warto ustalić:

  1. Czy galę otwiera konferansjer czy ktoś z firmy?

  2. Czy są statuetki/dyplomy/odznaczenia/nagrody rzeczowe?

  3. Kto rozdaje nagrody? Prowadzący? Klient? Hostessa?

  4. Czy brawa przed i po każdej osobie czy jedne wspólne?

  5. Czy przedstawić jury? Kategorie?

  6. Czy są przemówienia osób i ile mogą trwać?

  7. Czy laureaci zostają na scenie czy nie?

  8. Czy potrzebny jest czas dla fotografa przy każdej osobie?

  9. Czy całość podsumowuje konferansjer czy klient?

  10. Czy robimy na koniec wspólne zdjęcie?

  11. Co po rozdaniu nagród? Czy przemowa? czy gwiazda wieczoru? Czy bankiet?

  12. Z której strony są schody na scenę?

  13. Czy robimy to bardzo sprawnie i szybko czy spokojnie?


  • Opanowanie ewentualnego zamieszania

Gdyby coś się działo, to konferansjer jest osobą, która ma szybko podjąć decyzję i poprowadzić wszystko tak, żeby było maksymalnie funkcjonalnie, i maksymalnie estetycznie. Np. Gdy osoby długo idą na scenę; Gdy osoby zbyt długo dziękują; Gdy jest mocne światło i osoby nie widza fotografa itd.

  • Podsumowanie gali

Przygotowanie kilku zdań na temat firmy i na temat tego, co się wydarzyło.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Informacja dla wszystkich osób, które myślą, że: “nie ma co przesadzać”, “to nie jest aż tak ważne”, “przecież to tylko 15 minut”.

Zdaję sobie sprawę z tego, że gdy jesteśmy organizatorami wydarzenia albo konferansjerami to wydarzenia mogą wydawać się rutyną. Dla osoby, która poświęciła ostatnie 10 lat jednej firmie i jest pierwszy raz na takim wydarzeniu, to z pewnością nie jest rutyna. Wyjście przed ludzi, odebranie nagrody, brawa i proste (ale bardzo potężne słowo) dziękuję, są bardzo ważne. Zadbanie o wszystkie punkty gali rozdania nagród sprawi, że ten moment będzie jeszcze bardziej wyjątkowy. I dla laureatów, i dla całej firmy.

Podsumowanie

Gala rozdania nagród może być świetnym sposobem na wyrażenie wdzięczności swoim pracownikom. Obserwując rynek eventów tego typu będzie coraz więcej. Warto pamiętać o kilku podstawowych rzeczach i wykluczyć błędy.

Jako konferansjer muszę tutaj napisać: Lepiej zatrudnić profesjonalną osobę! A tak na poważnie to możesz to zrobić samodzielnie, możesz zatrudnić profesjonalną osobę. Wybór zawsze należy do Ciebie