Ile kosztuje konferansjer?
Skąd wiedzieć, ile zapłacić konferansjerowi? Ile on tak realnie kosztuje? Czy nie płacimy za dużo?
Temat wyceny nie dotyczy tylko konferansjerki, ale każdej branży. Ile zapłacić za daną usługę czy produkt? To pytanie, które zadają sobie wszyscy. Z jednej strony nie chcemy zapłacić zbyt dużo i czuć się oszukani. Z drugiej chcemy mieć pewność, że usługa ma wysoką wartość (nie chcemy brać byle czego, oby tylko było tanie). Konferansjerki dotyczy to jeszcze mocniej dlatego, że na stawkę składa się wiele rzeczy. I widełki są szerokie.
Z dzisiejszego wpisu dowiesz się ile kosztuje konferansjer i co składa się na jego wycenę.
Czego dowiesz się z artykułu?
Ile kosztuje konferansjer?
Cechy eventu wpływające na cenę
Cechy konferansjera wpływające na cenę
Co można zrobić, żeby nie przepłacić za konferansjera?
Czy warto wydać więcej na konferansjera?
Ile kosztuje konferansjer?
Kwoty za konferansjera mogą wahać się od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Animator, który na krótkim, trzygodzinnym evencie przedstawia proste treści, może wziąć na przykład 700 złotych. Mam świadomość, że część profesjonalistów może się oburzyć, bo przecież takie osoby nie są profesjonalnymi konferansjerami. Jednak taka potrzeba na rynku również istnieje. Są osoby, które dopiero zaczynają, pomagają znajomym albo mają blisko i chcą dorobić. Przez co mogą wziąć zlecenie na 3 godziny za 700 złotych.
Konferansjer, który ma niewielkie doświadczenie i bierze na siebie odpowiedzialność, może wycenić się na 1500 zł netto. Gdy ma bliżej, a event jest krótszy, to może zejść jeszcze kilkaset złotych. A gdy jest daleko i potrzebuje noclegu to ta stawka może się o kilkaset złotych podnieść.
W przypadku doświadczonego konferansjera w języku polskim, stawki rozpoczynają się od 2000 zł netto. Im dłużej osoba jest w branży i im więcej eventów zrobiła, ta stawka może rosnąć. Taki konferansjer zrobił już wiele wydarzeń. Ma wiele historii związanych z poprzednimi zleceniami. Wszystkie nieprzewidziane sytuacje już przeżył, więc nic nie jest w stanie go zaskoczyć i zawsze wie, jak zareagować. Ma solidne portfolio, którym może się pochwalić. Bierze na siebie całą odpowiedzialność za scenę na evencie. A nawet potrafi przewidzieć pewne sytuacje i już za wcześniej zareagować, żeby organizator nawet nie musiał myśleć o reakcji. I podobnie, jak wcześniej - jeśli event jest daleko i wymaga dodatkowych kosztów - stawka rośnie. Gdy będzie to język angielski, stawka może wzrosnąć o około 25%, a za bardziej egzotyczny język o około 50%. Im mniej popularny język, tym będzie drożej.
Rozpoznawalny, doświadczony konferansjer w języku polskim może wyceniać się na ponad 3500 zł netto. Taki konferansjer sprzedaje nie tylko swoje umiejętności, ale również swoją markę osobistą. I jego nazwisko pomaga dobrze "sprzedać" wydarzenie. W przypadku języka angielskiego i innych języków sytuacja jest taka sama, jak opisana wyżej - za język angielski około 25% więcej, za inne języki nawet 50% więcej.
Tak ogólnie można opisać stawki konferansjerów. Jednak one nie są uzależnione tylko od doświadczenia i umiejętności, bądź długości pracy, ale również od kilku dodatkowych czynników. Od cech eventu i cech konkretnego konferansjera.
Cechy eventu wpływające na cenę
Jak prestiżowy jest Twój event?
Jaka jest jego skala i ile jest osób? Czy jest dla zamkniętej grupy czy będzie wyświetlany na cały świecie?
Jak specjalistyczne jest dane wydarzenie? Jak mocno konferansjer musi się doszkolić z danej branży?
Im konferansjer będzie musiał się więcej nauczyć i więcej dowiedzieć, tym stawka będzie wyższa. Podobnie gdy będzie miał za zadanie przygotować wystąpienie na specjalistyczny temat.
Jaka będzie rola konferansjera?
Czy ma być tylko osobą zarządzającą sceną czy może ma być elementem marki danej firmy? Jakie będą zadania powierzone konferansjerowi? Czy tylko prowadzenie, czy może tłumaczenie, moderowanie dyskusją, animacje z dziećmi, stand-up, granie na gitarze i śpiew?
W jakim języku jest event?
Czy polski, czy angielski, a może dużo bardziej egzotyczny, na przykład japoński? Język może być i cechą eventu i cechą konferansjera. Niezależnie, gdzie go przyporządkujemy, ma wpływ na cenę.
Czy konferansjer będzie tworzył scenariusz czy dostanie go od klienta?
Tworzenie scenariusza eventowego to kolejne zadanie. W przypadku małych, prostych realizacji nie ma z tym problemu i możemy to wliczyć w cenę po konsultacji. Jeśli chodzi o dużą realizację, gdzie mamy nagrywanie, streaming, konkursy, wystąpienia, gwiazdy i wiele innych rzeczy, to wymaga czasu i pracy i nie jest to zadanie konferansjera, a osoby, która przygotowuje wydarzenie. Konferansjer może oczywiście pomóc to zrobić.
Czy są jakiekolwiek inne potrzeby klienta?
Każdy event jest inny i czasami konferansjer może wykonywać dodatkowe zadania. W zależności od tego, na co się umówimy i co będzie do zrobienia, stawka może się zmieniać.
Cechy konferansjera wpływające na cenę
Doświadczenie
O tym pisaliśmy wyżej.
Język
To również jest opisane wyżej.
Rozpoznawalność
Osoby pracujące w radiu albo telewizji mogą proponować wyższe stawki. Osoby rozpoznawalne na całą Polskę mogą oczekiwać wynagrodzeń rzędu powyżej 10 tys. netto. A kilka nazwisk w Polsce może przekroczyć 20 tysięcy złotych. Rekordowe sumy w Polsce za jednodniowy event sięgają 30 tysięcy złotych.
Sezonowość
Dałem to do cech konferansjera, ponieważ różni konferansjerzy mają różne sezony. W sytuacji, gdy dana osoba ma więcej wydarzeń, może proponować wyższe stawki. Robi tak dlatego, bo każdy zarezerwowany termin jest dla niego potencjalną stratą zlecenia w ten dzień.
Unikatowe umiejętności
Jeśli ktoś jest lektorem. Albo stand-uperem. Albo muzykiem. Albo aktorem. Wtedy za te umiejętności konferansjer może policzyć sobie więcej. Zwłaszcza, jeśli są one istotne dla klienta i ma je wykorzystać podczas zlecenia.
Co można zrobić, żeby nie przepłacić za konferansjera?
Na temat wycen usług wypowiadali się znacznie mądrzejsi ludzie ode mnie. Ja tutaj nie wymyślę niczego nowego. Napiszę o trzech głównych strategiach wyceny, którymi można się wesprzeć, gdy chcemy mieć pewność, że nie przepłacamy za konferansjera.
Strategia kosztów i narzutu
Polega na policzeniu kosztów wykonania usługi, a następnie doliczeniu narzutu, który pozwoli na osiągnięcie satysfakcjonującego zysku. To robimy zwykle nieświadomie. W przypadku konferansjera to może być trudne, bo ciężko jest wycenić renomę i rozpoznawalność.
Strategia cen konkurencji
Polega na ustaleniu ceny w odniesieniu do cen proponowanych przez konkurencję. Cena może być równa, wyższa lub niższa. To jest standardowe, intuicyjne podejście. Warto się nim wesprzeć. Nie warto się opierać tylko na nim, ponieważ konkurencja może się mylić.
Strategia oparta o wartości
Polega na oszacowaniu wartości, jaką otrzymujemy korzystając z usługi i dobraniu adekwatnej ceny do oferowanej wartości. To też w przypadku konferansjera może być niełatwe.
Jeśli połączymy te trzy podejścia, to jestem przekonany, że będziemy się czuli pewniej, akceptując stawkę danego konferansjera.
Czy warto wydać więcej na konferansjera?
Cytując za Guccim: Ludzie bardziej pamiętają jakość, niż cenę. Dobrze jest pamiętać, że konferansjer to osoba, która reprezentuje i klienta, i organizatora. Więc jeśli on zawiedzie, to może zniszczyć cały event. Obok pytania: “Czy stać mnie na konferansjera?” dobrze będzie zadać sobie drugie: “Czy stać mnie na ryzyko związane z niedoświadczonym konferansjerem?”
Na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam. Jestem daleki od tego, żeby na siłę kogoś przekonywać, że “Im więcej zapłacisz, tym lepiej”. Absolutnie nie. Warto wydać więcej na konferansjera tylko wtedy, gdy to jest spójne z Tobą i widzisz w tym sens.
Podsumowanie
Za konferansjera możesz zapłacić 700 zł, możesz zapłacić 30 tysięcy. Możesz nic nie płacić, jeśli konferansjer pomoże Ci charytatywnie. Możesz zapłacić 100 tysięcy, o ile masz tyle pieniędzy i chcesz tyle wydać. Stawka zależy od wielu rzeczy i warto jest dobrze o wszystkim porozmawiać i dobrze wszystko wyjaśnić, podejmując decyzję. Tak mniej więcej wyglądają zarobki konferansjerów.